Saturday, March 10, 2012

Kek Coklat Bercheese

FuHHH!!!! lamanya tak berblogging pasal masak memasak ni.... bukan ape bateri kamera tak bercharge lama....hahaha alasan kan!!!!

Sebenarnya sibuk pun iya, sibuk dengan anak-anak nye jadual tuisyen, exam dan macam-macam la..... tapi macam mane sibuk, ke dapur adalah wajib, semalam saya buat KEK COKLAT BerCHEESE.

Ini untuk buat minum petang. Oh ya, sebelum saya share resepi ni, saya nak mengahadiahkan ALFATIHAH kepada Majikan kepada suami saya yang bekerja di Maybank Berhad, iaitu TUAN HAJI YUSOFF GHANI yang telah kembali ke rahmatullah pada petang rabu kelmarin

Saya bersumberkan dari koleksi : MY Resepi

Bahan A
185 gram butter
1/4 cawan koko
1/2 cawan gula halus
1 cawan tepung naik sendiri
2 biji telur

Bahan B
250 gram cream cheese
1/2 cawan gula halus
1/4 cawan fresh milk
1 biji telur
1 sudu teh essen vanilla

  • Mula-mula saya cairkan butter, masukkan koko dan kaca sebati (biarkan ia sejuk seketika)
  • Pukul gula dan bancuhan diatas, masukkan telur sebiji-sebiji bila sebati masukkan tepung dan gaulkan. Kemudian ketepikan dulu
  • Dalam bekas lain, pukul cheese + gula + esen hingga sebati dan masukkan pula telur + fresh milk, pukul sampai sebati.
  • Tuangkan adunan koko dan cheese diatasnya
  • Bakar untuk 170c selama 45 minit


No comments:

Post a Comment