Friday, December 2, 2011

Asam Pedas Belacan & Telur Grg Masak Kicap

2hb Disember, 2011

Salam Jumaat semua, bila sampainya bulan Disember, tibalah musim hujan, pagi petang hujan. Tapi untung juga hujan ni, tak payah bersusah payah mennyiram pokok bunga. Itulah setiap kejadian yang diberi tuhan, mesti ada rahmatnya.

Hari ini entah tetiba teringatkan tokmak saya, lama betul tak jumpa. Anak bujang saya pulak memang sukakan "asam pedas belacan, tokmak" saya ni.

Inilah resepi Asam Pedas Belacan orang Batu Pahat, Johor.

Bahan-bahan :-
  1. 4 ekor ikan kembong
  2. 50sen cili kering
  3. 2 biji bawang merah
  4. 2 biji bawang putih
  5. 2cm halia
  6. 2cm kunyit
  7. Belacan (sebesar ibu jari)
  8. Asam Jawa (semangkuk airnya)
  9. Garam
  10. Daun Kari
  11. Timun (sebagai ganti terung/ bendir)
Cara Membuatnya :-
  1. Saya tumbuk bawang merah & bawang putih tumbuk hingga lumat
  2. Cili kering, halia, kunyit & belacan - dikisar halus
  3. Tumiskan bawang yang telah di tumbuk hingga naik bau (bertukar warna kekuningan)
  4. Masukkan bahan yang dikisar & daun kari tumis lagi hingga naik minyak
  5. Masukkan ikan dan air asam
  6. Masukkan timun (alternatif sebab saya tidak keluar rumah hari ini)
  7. Biarkan kuah mendidih dan tutup api.

Inilah menu untuk hari ini......

Telur Goreng Masak Kicap (lada Hitam)

Asam Pedas Belacan - Resepi Tokmak saya

No comments:

Post a Comment