Tuesday, November 8, 2011

Daging Korban Masak "Stew"

8th November, 2011

Salam petang Isnin kalian, saya pasti masih ramai dikalangan kita masih lagi memasak jamuan untuk keluarga dengan daging kan... al maklumlah aidiladha masih baru.

Saya pun begitu, rasanya agak jemu dengan hidangan yang agak klise...jadinya saya mengambil keputusan memasak "Beef Stew aje hari ini. Hopefully family suka la, ia bole dimakan bersama dengan roti juga.


Ini adalah daging yang sedang dimasak diatas dapur, belum cukup empuk lagi

Sudah siap dihidang, untuk dimakan


Ok untuk membuatnye agak mengambil masa yang lama jugak la, sebab nak bagi daging agak lembut.

Ini adalah bahan-bahannya :-
  1. Daging lembu - setengah kilo
  2. Bawang merah - 2 biji (potong dadu)
  3. Bawang putih - 2 biji (potong dadu)
  4. Lada hitam - sedikit sahaja (ditumbuk)
  5. Daun Bawang - 50 sen (dicincang halus)
  6. Dawang Sup - 50 sen (dicincang halus)
  7. Kentang - 6 biji (potong dadu besar)
  8. Tepung Gandum - Dua sudu (bancuh bersama air)
Cara membuatnya :
  1. Saya akan mengoreng daging didalam periuk, agak berair tambahkan lagi air
  2. Tumis bawang merah & putih dikuali lain, kemudian masukkan kedalam periuk berisi daging td
  3. Biar selama 4 - 5 jam untuk melembutkan daging
  4. Masukkan kentang
  5. Masukkan daun bawang & daun sup
  6. Tambah sidikit air lagi
  7. Masukkan garam
  8. Masukkan tepung gandum dan kacau hingga kentang empuk dan masak sebati dgn daging
** boleh di tambah carrot, tapi saya tak sempat pergi pasar beli, jadi guna kentang aje...

No comments:

Post a Comment