Friday, November 4, 2011

Nasi Lemak Ikan Kering + Sambal Ikan Bilis Tokmak

4th November, 2011

Emmm......esok nak balik ke rumah emak saya, Bahau, Negeri Sembilan. Saya ni lahir di negeri Johor, sekolah di Negeri Sembilan. Arwah abah pun dah beli rumah di Negeri Sembilan, so sebahagian dari orang nogori lah den ni.

Apa pun since hari ini kena habiskan stock di dalam kicthen kabinet, sobab nak berayo kek kampung sampai hari isnin. Kang tumbuh pokok lak bawang den.

Jadilah i've decided......NASI lemak Ikan Kering & Sambal Ikan Bilis Tokmak


Untuk lauk pauk atau nasi saya masak with no specification measurement, as i said main campak campak. Ini istilah emak, tokmak & emak mertua saya. Terima Kasih emak-emaks semua sayang u oolllsss.... :)

Nasi Lemak
  1. Beras
  2. Santan
  3. Daun Pandan
  4. Halia
  5. Garam
Beras di sukat, basuh dan masukkan santan, kemudian masukkan daun pandan, halia ke dalam beras, kemudian masak.
Saya sentiasa kacau agar santan tak berketul dalam nasi.

Sambal Ikan Bilis Tokmak (Ini adalah tunjuk ajar dari nenek saya yang saya panggil tokmak)
  1. Ikan Bilis
  2. Cili kering
  3. Halia
  4. Bawang Merah
  5. Sedikit Santan
  6. Garam
  7. Gula
  8. Air Asam
Mula mula kisar, cili kering bersama bawang merah dan halia, goreng ikan bilis hingga garing, angkat dan asingkan sementara memasak sambal.

Tumis cili kering, bawang merah dan halia yang telah dikisar. Hingga naik bau masukkan asam jawa dan santan, kacau hingga naik minyak, masukkan garam & gula, kacau lagi.

Kemudian masukkan ikan bilis yang telah digoreng awal. Tumis hingga naik minyak lagi.....


No comments:

Post a Comment